Ford model T var et særdeles avanceret automobil for sin tid, da den blev lanceret i 1908. Bilen var udstyret med en 4 cylindret frontmotor på 2,9 l. Alle cylindre var støbt i en blok, hvilket var en radikal nyskabelse i motorudviklingen, hvor cylindrene var støbt enkeltvis og så samlet i en motor til slut. Motoren kunne yde 20 hk og bringe automobilet op på en tophastighed på 76 km. i timen.
Automobilet var også udstyret med en fremtidssikret karburator, som virker opsigtsvækkende selv i vore dage. Den kunne i følge fabrikkens opgivelser køre 5-9 km. på en liter benzin eller bioethanol, det sidste krævede blot en mindre modificering af karburatoren før den var klar til at køre på kogesprit.
Som drivmiddel havde bioethanol den store fordel for den amerikanske landmand, at han selv kunne producere brændstoffet til eget forbrug derhjemme på gården og dermed undgå den lange transport til benzinforhandleren i den nærmeste by, som ofte lå temmelig langt væk.
Derfor havde Henry Ford og hans ingeniører udtænkt denne smarte løsning på energiproblemet. Uheldigvis skød amerikanerne senere sig selv i foden, da denne snedige løsning på forsyningsproblemet blev praktisk talt udelukket med spiritusforbuddet fra 1920-33.
Da den danske regering under 1. verdenskrig under indtryk af forsyningsusikkerheden i juni 1917 forbød al udlevering af benzin til unødvendige formål, og samtidig forbød al privatkørsel om søndagen, begyndte de danske spritfabrikker at udlevere træsprit som drivmiddel til de private bilister. Det gav den danske Ford importør F. Bülow & Co en kæmpemæssig konkurrencefordel, som firmaet ikke var sene til at udnytte i sin annoncering.
Som det fremgår af denne forsideannonce i FDMs medlemsblad var Willys Overland også udstyret med den samme karburator, men dette automobil var også bygget med salg for øje til de amerikanske bønder.
Skrevet af Michael F. Wagner
ISSN 1904-3066