Museumsanmeldelse – MADE IN MIDTJYLLAND

Afdelingsleder ved Nordjyllands Historiske Museum, dr.phil. Morten Pedersen, anmelder her Textilmuseets nye udstilling i Herning.

MADE IN MIDTJYLLAND – sommerferieindtryk fra den nye udstilling på Tekstilmuseet

Tekstilmuseum Herning

Straks jeg hørte om den nye udstilling MADE IN MIDTJYLLAND på Tekstilmuseet i Herning, stod det klart for mig, at den ville jeg se. Ifølge museets pressemeddelelse skulle den nye udstilling i ord, lyd og billeder fortælle historien om den midtjyske tekstilindustri i det 20. århundrede, en historie om dramatiske op og nedture – om vækst, der sprængte alle rammer, og om udflytninger, fabrikslukninger og syersker, der mistede deres arbejde, da den globale virkelighed bankede på. Så da vejen gik forbi Herning i sommerferien, benyttede jeg mig af muligheden. Det skete i følgeskab med en kunsthistoriker, der ikke kendte noget til museet, og som på forhånd var lidt skeptisk. Den skepsis blev imidlertid gjort godt og grundigt til skamme.

Tekstilmuseum Herning

Vi brugte 1,5 time i den nye udstilling, hvor det historiefaglige indhold kommer fra museets egne folk, mens udstillingsdesign & scenografi er leveret af Torden & Lynild, og det grafiske og det digitale design kommer fra firmaer, der benævner sig selv med så eksotiske navne som Heavy og Kiss the Frog. Jeg er kort og godt begejstret. Udstillingen leverer det, der loves i pressemeddelelsen. I et kronologisk opbygget udstillingsforløb kommer vi igennem den midtjyske tekstilindustris udvikling fra de første efterkrigsår og frem mod de seneste årtiers globalisering. Fortællingen leveres uden svinkeærinder og giver letforståelige indblik i ellers komplicerede økonomiske, sociale og kulturelle forhold i en periode, hvor forholdene forandredes meget markant både i Herningområdet og i det øvrige Danmark. Den efterlader dermed den besøgende med en solid mulighed for at forstå, både hvad der i dag karakteriserer det midtjyske, og de ståsteder og udfordringer der i det hele taget præger danskerne og dansk erhvervsliv i dag. For det midtjyske kan jeg ikke se andet, end at udstillingen må blive et tiltrængt, gedigent anker for befolkningens identitet.

Tekstilmuseum Herning

Museets store samling af genstande fra lokalområdet er forudsætningen for, at udstillingen fremstår både levende og nærværende. Samtidigt er der lagt personliggjorte fortællespor ind med digitale virkemidler, som jeg for en gangs skyld må betegne som både relevante, vellykkede og afstemte. Mest iøjnefaldende er temaer som iværksætteri, arbejdskampe og teknologisk udvikling m.v. belyst via projiceringer af skuespilleres iscenesættelse af fiktive personer. Og selvom der er lidt dilletant over det, så fornemmer man tydeligt, at det hviler på museets mangeårige, solide historiefaglige arbejde udstillingens tema. Jeg blev efterladt med en klar fornemmelse for, hvordan der er nogen ved museet, som faktisk ved noget, og at de kan fortælle mig, hvorfor den viden er vigtig i dag. Derfor virkede den del af de personliggjorte fortællinger fint for mig. Den anden del bestod i en række standere med skærme med filmede 1-minuts interviews med personer, der selv havde taget del i den historiske udvikling, udstillingen behandler. Superfint og helt enkelt. Man står ikke – som det måske kan være tilfældet andre steder – tilbage med en fornemmelse af, at museets udstilling har været et påskud for at skubbe en ordre i land for et privat firma med speciale i fancy, kostbare digitale ligegyldigheder. Man trykker simpelt på skærmen og får en kort relevant fortælling fra en af dem, der har været med. Det er rigtig godt. Kunsthistorikeren og jeg hørte dem alle sammen.

Tekstilmuseum Herning

Jeg kan kun anbefale andre at lægge vejen forbi MADE IN MIDTJYLLAND og gøre det samme. Og så vil jeg i næste åndedrag pege på det koloenormt store behov for at få efterkrigstidens industrielle- og erhvervsmæssige udvikling i Danmark i det hele taget – der har jo været andet end tekstilfabrikker – gjort til et emne for den danske museumsverden. Museerne kunne spille en afgørende rolle for at få elimineret den forvrøvlede og skadelige fortælling om, at Danmark ikke længere er eller skal være et produktionsland. Den rolle udfylder museerne ikke i dag, men med udstillingen i Herning er der i hvert fald leveret et første solidt skridt på vejen.

Morten Pedersen 29. august 2018.
Fotos: Pressefotos fra Museum Midtjylland. Fotograf: Ard Jongsma.